Черен петък по света и у нас

Черният петък е точно обратното на онова, което вероятно си мислите. Това е ден, който много хора в САЩ чакат с нетърпение. Причината? Това е денят, в който в големите щатски магазини, както и онлайн, се обявяват огромни намаления на всякакви стоки и наличните артикули се разпродават за броени часове. Черният петък се пада след Деня на независимостта и дава символичното начало на Коледното пазаруване.

В САЩ това е изключително популярна традиция, заради която хората дори са склонни да спят пред съответните магазини, за да успеят да са сред първите. Често клиентите се бият, нараняват се, а дори има случаи на смърт. Постепенно истерията по намалените стоки (само на цена, не и на качество) преминава и в други държави, но никъде зарядът не е толкова мощен, както в САЩ.

Ако в началото на XXI в. Черният петък започва към 6-7 часа сутринта, то с годините часовете се изместват назад, докато през 2012 г. няколко големи американски търговци не обявяват, че ще отворят за Черния петък още в 20 часа на Деня на благодарността. Същата година е най-успешна в Канада, където съвсем логично традицията също е добре позната. Впрочем канадските търговци нямат друг избор, освен да възприемат Черния петък, за да спрат по някакъв начин своите граждани от масовото пътуване през граница с единствена цел пазаруване. Все пак говорим за ударно вливане на пари в икономиката на една страна.

През 2013 г. пък основният „глад” е за таблети, които са обявени за около 50 долара на брой. Както при всички Черни петъци обаче, и тази година наличностите са стотици пъти по-малко като бройка от желаещите да си купят въпросния артикул. Един от най-лошите инциденти се случва на паркинга на мол в Чикаго, където дори се стига до престрелка между полицаи и двама мъже, опитали се да откраднат стока.

Но колко пари всъщност харчат американците само по време на Черния петък? Според официалните данни, предоставени от National Retail Federation, през 2012 г. 247 милиона клиенти са похарчили средно по 423.66 долара или общо 59.1 милиарда долара. Година по-късно стойностите са близки – 249 милиона клиенти, средно 413.02 долара на човек, а общо са похарчени 61.4 милиарда долара.

В България и в страните около нас също се усеща все по-засилен интерес към американското събитие. У нас основните намаления се случват в популярни онлайн магазини. Разбира се, няма как да се мине и без съмнения за измами, но такива има по целия свят.

Така или иначе, доказано е, че каквото и да се случва по време на Черния петък, колкото и инциденти да има, колкото и оплаквания и опити за измами да се регистрират, традицията се запазва. Нещо повече – нейната мощ се засилва с всяка следваща година и с всеки следващ Черен петък се включват все повече и повече търговци.

Както вече споменахме, България също вече е част от световната истерия. Така че, ако и вие обмисляте да се включите в родния Черен петък, бъдете много внимателни и се пазете от измами. Отбележете в календара – тази година Черният петък е на 28 ноември.