История и развитие на Amazon

Търговията е неизменна част от нашия живот. Всеки от нас ежедневно участва в акта на покупко-продажба. Някога замисляли ли сте се кога е поставено началото на търговията? Всъщност тя е част от ежедневието ни откакто свят светува, а нейн първообраз е размяната. В наши дни, когато ежедневието става все по-забързано и 24 часа не стигат за всичко, а технологиите са по-развити от всякога, търговията поема по нов път – по пътя на онлайн измерението. С подобна дейност се занимават стотици компании, но безспорно най-известната от тях е Amazon.com.

Създадената през 1994г. (официалния старт на сайта е през 1995) от Джеф Безос компания, с основна дейност онлайн търговия, е най-големият онлайн магазин в САЩ. Сайтът се радва на голяма посещаемост и известност сред клиенти от цял свят. Дори и да не сте пазарували от този електронен магазин, сте разглеждали web страницата му от любопитство.

Ето как започва всичко. Първоначалната идея на Джеф Безонс е да се създаде книжарница в онлайн пространството, а първите приходи идват именно от продажбата на книги. Интересен е фактът, че колкото и налудничево да ни звучи, Amazon отбелязва първите си положителни резултати, чиито израз е печалбата, едва през 2003 год. До този момент сайтът е работил на загуба. И тук възниква въпросът: “Как от офис в гараж, този бизнес се превръща в успешен и превръща създателя си  в един от най-богатите хора на планетата?“. Може би точно тук е мястото да проследим как се развива Amazon.com през годините.
Както всеки нов стартиращ бизнес Amazon има своите възходи и спадове. Както вече споменахме, в началото всичко се свежда до продажбата на книги, но днес компанията разгръща пред своите клиенти и посетители едно огромно ветрило от продуктови предложения. Именно благодарение на тази промяна популярността на платформата се увеличава.
Името на сайтът и логото също извървяват пътя на промяната. Първоначалната идея за наименование на онлайн платформата е била „cadabra„, но думата често се бърка и асоциира с „cadaver“, което всъщност означава „труп“ и Джеф Безос бързо взема решение – компанията  започва да носи името на река Амазонка. Допринасящо за успеха на фирмата е и логото, което е създадено през 2000год. То представлява комбинация от усмивка и жълта стрелка и носи послание за щастие и удовлетвореност. Наред с многообразните продукти Amazon.com започва да се развива и в една друга област – ИТ услугите. Така компанията дава възможност на своите клиенти за ИТ инфраструктура под наем.

Amazon.com е нарицателно име за доста неща, но ако трябва да синтезираме същността на компанията само в едно изречение то би било: мощна и гъвкава онлайн платформа с ефективна и ефикасна система за обслужване на клиентите и техните поръчки. Днес компанията се радва на сериозна клиентска база в много географски локации и не спира да предприема нови пазарни стъпки.